در گریه به رخسار حسینش خندید
وقتى آغاز وصيت نامه امام راحل رحمه الله را مىخواندم، به نكتهاى زيبا و دقيق برخوردم و آن سخن از مصحف فاطمه عليها السلام بود؛ كتابى كه از جانب خداوند متعال به زهراى مرضيه عليها السلام الهام شده است. اين نكته چند سؤال را در ذهن من ايجاد كرد: اگر مصحف به معناى قرآن است، پس مصحف فاطمه عليها السلام چيست؟ چه محتوايى دارد؟ مگر ممكن است جبرئيل بر غير پيامبر نازل شود؟ اين مصحف اكنون كجا است؟ خواهشمندم مرا راهنمايى كنيد.
نكته زيبا و دقيقى كه ذهن و انديشه شما را به سوى چنين مقوله و پرسشهايى درباره آن معطوف داشته، پرداختن به نكتهاى است كه از گذشته موضوع گفتوگوى عالمان و انديشمندان بوده است. ورود به اين مقوله، مستلزم بيان مسائلى است كه در ذيل بدان اشاره مىشود:
يك. چيستى مصحف
كلمه «مُصْحَف»، اكنون بيشتر به معناى «قرآن» به كار مىرود؛ اما در لغت به معناى مجموعه برگههايى است كه ميان دو جلد، جمع آورى شده است و امروزه «كتاب» خوانده مىشود.سيد محمدرضا حسينى جلالى، تدوين السنة الشريفه، ص 76. بنابراين، منظور از «مصحف فاطمه» كتاب آن حضرت است كه در بعضى از روايات اهل سنت نيز به آن اشاره شده است. راويانى چون «ابىبن
كعب» وجود كتابى نزد حضرت فاطمهعليها السلام را تأييد كرده است.اسعد عبود، صحيفة الزهراعليها السلام، صص 56 - 58.
بدين ترتيب سخن كسانى مانند ايجى در مواقف و جرجانى در شرح مواقف و ابو زهره در كتاب امام صادقعليه السلام - كه مدعىاند، شيعه به قرآنى منسوب به فاطمهعليها السلام كه غير از قرآن رايج ميان مسلمانان است، اعتقاد دارد نادرست است و در عدم رجوع به روايات شيعه و نيز عدم دقّت در معناى مصحف ريشه دارد.هاشم معروف الحسنى، سيرة الائمة الاثنى عشر، ج 1، ص 98
و 99.
درباره ماهيت اين مصحف در منابع شيعى، روايات فراوان وجود دارد. در اين احاديث، محتوا، حجم، زمان و كيفيت نگارش مصحف بيان شده است. البته در نگاه ابتدايى، اختلافاتى ميان اين روايات ديده مىشود؛ ولى با اندكى دقت، قابل توجيه است.مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، (تهران: دارالكتب الاسلاميه)، ج 26، ص 38 - 48. بعضى از روايات، مطالب آن را غير از مطالب قرآن دانستهاند.
همان، ص 38 و 39.
بر اساس شمارى از احاديث در اين كتاب، مطالبى چون وصيت حضرت زهراعليها السلامهمان، ص 43.، مصيبتهاى فرزندان آن حضرت در طول زمانهمان، ص 41.، پيشگويى حوادث آيندههمان، ص 44. و تمام پادشاهانى كه بر زمين حكم خواهندسيدمحمدرضا حسينى جلالى، تدوين السنة الشريفه، ص 77. راند، نوشته شده است.
دستهاى از روايات نيز از اشتمال اين مصحف، بر تمام احكام حلال و حرام، سخن به ميان آورده استبحارالانوار، ص 37.. بر اساس بعضى از احاديث، امام صادقعليه السلام حوادث تاريخىاى چون ظهور زنديقان را پيشگويى و گفتارش را به مصحف فاطمه، مستند كرده است.بحارالانوار، ص 44.
اين روايات با هم ناسازگار نيست؛ زيرا ممكن است همه مطالب ياد شده در آن مصحف، وجود داشته و هر روايت بخشى از محتواى آن را بيان كرده باشد.
دو. كيفيت نگارش مصحف
مهمترين مطلب درباره اين مصحف، زمان و كيفيت نگارش آن و مسئله ارتباط حضرت زهراعليها السلام با جبرئيل و ديگر فرشتگان الهى است. در چند روايت، آمده است: پيامبراكرمصلى الله عليه وآله مطالب را املا مىكرد و امام علىعليه السلام مىنوشت.همان، ص 41 و 42 و 49.
درباره سبب انتساب مصحف به فاطمهعليها السلام، مىتوان گفت: آن كتاب نزد آن حضرت نگهدارى مىشد و يا او واسطه رسيدن بعضى از مطالب، به دست امام علىعليه السلام بوده است.
در بعضى از روايات، مصحف، رهآورد املا و وحى مستقيم خداوند بر حضرت زهراعليها السلام دانسته شده استهمان، ص 39.. بر اساس روايات ديگر، بعد از وفات پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله، خداوند فرشتهاى را نزد آن حضرت مىفرستاد تا در غم پدر، دلدارى اش دهد و وى را از مكان و جايگاه رسول خدا در بهشت آگاه سازد و با او درباره مطالب مختلف به گفتوگو بنشيند. حضرت
فاطمهعليها السلام سخنان آن فرشته را به امام علىعليه السلام منتقل مىكرد و آن حضرت آنها را به نگارش در مىآورد.همان، ص 44 و 48. روايتى اين فرشته را جبرئيلعليه السلام معرفى كرده است.همان، ص 42.
ميان اين احاديث نيز ناسازگارى وجود ندارد؛ زيرا مىتوان گفت خداوند به وسيله فرشتهاى از فرشتگان خود (جبرئيل)، با آن حضرت سخن گفته است و فاطمه زهراعليها السلام بخشى از اين كتاب را به مطالب دريافتى از پدر بزرگوار خود و بخشى ديگر را به مطالب جبرئيل اختصاص داده بود.
سه. امكان نزول جبرئيل
اشكال ديگر روايات دسته اخير، قطع وحى پس از رسول اكرم است. به عبارت ديگر مسلمانان معتقدند آن حضرت، خاتم پيامبران است و بعد از وفات ايشان، ارتباط ميان زمين و آسمان قطع و وحى منقطع گشته است. حال چگونه فرشته بر حضرت زهراعليها السلام نازل شده و با آن بزرگوار گفت و گو كرده است؟
در پاسخ بدين اشكال، گفتنى است: طبق آيات قرآن، نزول فرشته الهى و ارتباط خداوند با غير پيامبران، از طريق فرشتگان و وحى امكانپذير است؛ چنان كه آيات بسيارى از ارتباط فرشته با حضرت مريم سخن مىگويدآل عمران (3)، آيات 42 و 43 و 45. و خداوند ارتباط خود با مادر حضرت موسى را وحى مىخواند.قصص (28)، آيه 7. وقتى امكان اين ارتباط با زنانى چون مادر
موسى و حضرت مريم پذيرفته شد، امكان و وقوع آن درباره حضرت فاطمه زهراعليها السلام - كه از سوى پيامبر اكرم سرور همه زنان در همه زمانها معرفى شده است به طريق اولى پذيرفتنى مىنمايد. منظور از انقطاع وحى و قطع ارتباط زمين و آسمان بعد از پيامبراكرمصلى الله عليه وآله، قطع ارتباط ميان خداوند و فردى به عنوان پيامبر و مأمور ابلاغ است؛ نه عدم امكان ارتباط
زمينيان با خداوند و فرشتگان. بر اساس روايات شيعه، نوعى ارتباط ميان امامان معصوم و خداوند وجود دارد.بحارالانوار، ج 26، ص 66 و 97.در روايات اهل سنت نيز بعضى از افراد «مُحَدَّث» معرفى شدهاند؛ يعنى، كسانى كه با فرشتگان الهى نوعى ارتباط دارند و از آنها حديث دريافت مىكنند.اعيان الشيعه، ج 1، ص 314 و 315.
چهار. مصحف نزد چه كسى است؟
براساس روايات شيعه، اين مصحف در زمانهاى مختلف، نزد امامان معصوم بوده است و از امامى به امام ديگر رسيده و جز آن بزرگان، كسى بدان دسترسى نداشته است. آنان با استفاده از آن، حوادثى را پيشگويى و احكامى را بيان كردهاند.بحارالانوار، ص 48 - 38.
در پايان گفتنى است: كتابهايى كه اخيراً با عنوان صحيفة الزهرا منتشر شده،مانند: اسعد عبود، صحيفة الزهراعليها السلام ؛ جواد قيومى اصفهانى، صحيفة الزهراعليها السلام. با مصحف فاطمه تفاوت دارد؛ زيرا در اين كتابها عمدتاً دعاهاى منسوب به آن حضرتعليها السلام به چشم مىخورد؛ نه آنچه در روايات درباره مصحف فاطمه بيان شده است.
(قرآن شناسي، صالح قنادي با همكاري جمعي از محققان، كد: 54/500005)
نوشته شده در جمعه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۶ساعت ۱۰:۵۶ ق.ظ توسط نبي الله محمدصالحي | |
درمان سردرد...برچسب : نویسنده : darbandsar88 بازدید : 108